WYPRAWA NA SARDYNIĘ

Międzynarodowe Festiwale z udziałem szamotulskiego zespołu. W dniach 12-26 lipca 2006r Zespół Folklorystyczny „Szamotuły” przebywał na dwóch Międzynarodowych Festiwalach Folklorystycznych na włoskiej wyspie Sardynii położonej na Morzu Tyrreńskim. Zespół został rekomendowany przez Polską Sekcję C.I.O.F.F.-u w Warszawie. Grupę liczącą 32 osoby tworzyli: tancerze, śpiewaczki ludowe, Kapela (Janczewski Władysław, Gieremek Witold, Heinrychowski Sławomir) oraz kierownik wyjazdu Aleksandra Słomińska.
Podróż rozpoczęliśmy autokarem z Szamotuł przez Niemcy, Austrię aż do Genui we Włoszech. Tutaj czekał na nas Prom FREDDOM, którym popłynęliśmy do miejscowości Olbi na Sardynii. Podróż promem dla wielu z nas była nową przygodą. Już na samym początku wrażenie robił ogrom tego statku. Noc spędziliśmy w fotelach na ostatnim piętrze, trochę wiało! Rano o 8:30 z Olbi zostaliśmy przewiezieni do miejscowości docelowej CAGLIGARII, gdzie w przepięknym czterogwiazdkowym hotelu Califfo czekali na nas organizatorzy Festiwalu.

Od centrum Qartu, Sant Elena dzieliła nas odległość 9km. W tej miejscowości odbyło się uroczyste otwarcie Festiwalu. Oprócz miejscowych grup z Sardynii do udziału zostały zaproszone zespoły z Grecji, Rumunii, Sycylii, Hiszpanii i Cypru. Polskę reprezentowały „Szamotuły”. Imprezę rozpoczęto wspaniałym barwnym korowodem, który ruszył ulicami miasta. Ludność entuzjastycznie witała wszystkie zespoły. ”Szamotuły” w swych strojach robiły ogromne wrażenie. A potem na scenie zaaranżowanej na styl antycznego teatru, po wejściu par z narodowymi flagami i odegraniu na żywo każdego hymnu państwowego, rozpoczął się prawdziwy show, który został notabene poprzedzony przepięknym hymnem festiwalowym. Wszystkie zespoły zaprezentowały się w pełnej krasie ze śpiewem, muzyką i tańcem. Oklaskiwała nas pięciotysięczna widownia, a całość rejestrowała telewizja włoska. W następne dni koncerty odbywały się każdorazowo w innej miejscowości, przez co mogliśmy zobaczyć wiele ciekawych miast na Sardynii.
Ważne było również spotkanie u prezydenta miasta w Ratuszu, wręczenie prezentów symbolizujących nasz kraj, a także obejrzenie w miejscowym muzeum wystawy malarstwa współczesnego oraz kolekcji rosyjskich ikon. Nastąpiło także spotkanie z prezydentem Festiwalu Janim Fortu, gdzie na gorąco wymienialiśmy nasze wrażenia z pobytu, z organizacji festiwalu i dziękowaliśmy za wspaniały pobyt.
Z Quart Santa Elena, nadbrzeżnej miejscowości po 6-ciu dniach pobytu wyruszyliśmy do Ittiri, górskiego miasteczka, na drugi Festiwal. Żar lał się z nieba, temperatura dochodziła w południe do 35 stopni Celsjusza. Zakwaterowano nas w Balotona, małej miejscowości, gdzie dla tamtejszej ludności daliśmy koncert z okazji Święta Plonów. W Ittiri w Festiwalu oprócz Szamotulan zaprezentowały się zespoły z Irlandii, Wenezueli, Brazylii i Portugalii, Rumunii i Cypru. W sumie podczas dwóch festiwali zespół 9-krotnie koncertował i brał udział w trzech paradach.
Szamotulanie powrócili do kraju pełni wrażeń i satysfakcji z poznania nowych kultur. Wszystkim pozostanie w pamięci włoska „pasta” czyli makaron, grazie i arrivederci.